Social Media

Typický coming out, aneb "Mami, tati, jsem lesba."

Nejprve bychom si asi pro jistotu měli vysvětlit, co to ten coming out vlastně je. Předpokládám sice, že většina z vás ví, ale znáte to – náhoda je vůl a googlování je, pro některé, věcí strašně náročnou.

Pojem coming out se dělí na vnější a vnitřní. Vnější vlastně znamená, že člověk někomu něco přizná, vyjde s něčím na povrch, s něčím co do té doby pečlivě tajil. Vnitřní je to, že se dotyčný jedinec s oním faktem sám vyrovnává a učí se ho akceptovat. Nejtypičtější použití tohoto výrazu je tedy asi při uvědomování si a oznamování jiným, že je člověk jinak než heterosexuálně orientovaný. Ovšem, samozřejmě to lze použít i při odhalení veřejnosti jiných věcí.

Můj článek ovšem bude pojednávat právě o coming outu nehetero lidí.

Předpokládám, že většina, pokud ne všichni, považují coming out za správnou věc tím způsobem, že přijdou za svými blízkými se slovy „Musím se vám k něčemu přiznat. Jsem lesba.“. Já to za správné nepovažuji. Důvod k tomu mám prostý. Nikdy jsem neslyšela o tom, že by někdo přišel za svými blízkými a řekl jim něco, jako „Chci vám něco říct. Jsem heterák.“.

Hádám, že většina z vás si okamžitě pomyslí něco, jakože proč by to měl sakra oznamovat, vždyť je to samozřejmost. Což je také kámen úrazu.

Proč se od lidí automaticky očekává, že budou hetero? Proč, pokud dítě nejeví známky odlišné orientace nijak výrazným způsobem, rodiče snad ani nenapadne, že by jejich dítě mohlo být jinak orientované? Pochopím to v minulosti, kdy se o odlišných sexuálních orientacích moc nemluvilo a tajilo se to, ale dnes už to je něco poměrně… veřejného? Nevím, jak to říct, ale snad tedy pochopíte. Tak proč tu heterosexualitu očekávat, já vím, že ve většině případů daný člověk opravdu bude hetero, ale nebylo by stejně lepší, občas zvážit i tu možnost, co když za vámi vaše dítě, rodinný příslušník, kamarád, známý či kdokoliv jiný, přijde s tím, že prostě nesdílí s většinou lidstva zájem o příslušníky opačného pohlaví? Myslím, že by se tím předešlo případným šokům, kdyby se to opravdu stalo, přeci jen potkat to může každého a snad by se postupně mohla i trochu zmírnit ta homofobie, která mezi lidmi panuje. Jen škoda, že to je jen marné přání.

Každopádně zpět k samotnému coming out. Sama tedy moc neuznávám to, aby člověk přišel za rodinou s tím, že není heterosexuál. Když už svou orientaci nechodí oznamovat ta „normální“ populace, tak proč to vyžadovat od té ostatní, no ne? Proč prostě jen ve chvíli, kdy budou někoho mít a budou o tom chtít povědět svým bližním, nepřijít a neoznámit jim to? Samozřejmě, pravděpodobně poté bude asi následovat o něco větší šok ze stran těch, co se to právě dozvědí, ale oznamující se tak zachová stejně, jako jakýkoliv heterosexuál. Nehledě na to, že pořád je to lepší a citlivější coming out, než kdyby vás přistihli v nějaké intimní chvilce s člověkem stejného pohlaví.

Homosexuálům, bisexuálům, asexuálům, transsexuálům a dalším vadí, když nejsou považováni za normální lidi, ale sami se tak v některých ohledech nechovají. „Normální“ lidi přece nechodí svou orientaci někomu oznamovat, leda tak představí svého partnera/svou partnerku.

Tohle je jedna z věcí, kvůli kterým lituju, že nejsem hetero, protože mě prostě láká představa, přijít za svou rodinou a oznámit jim, že jsem na kluky, zajímala by mě reakce :D Bohužel orientovaná jsem bisexuálně, tak z toho asi nic nebude. Ale ani nemyslím, že něco bude z toho, že přijdu a prostě oznámím rodině, že jsem bi. Ani svým kamarádkám jsem to tím způsobem neoznamovala, dozvěděli se to prostým, ač trochu vystresovaným a bojácným, oznámením, že mám holku. To, že jsem bi jsem pak většinou už jen doupřesnila, když se zeptaly. Ono se totiž lidi většinou ptají, minimálně mě teda. Mimochodem, myslím, že až na jednu, to vzaly dobře. Tak už je doufám, že až to jednou oznámím doma, tak to tak vezmou také :D

Na závěr jen podotknu, že tímto článkem nechci nikoho shazovat, ani urážet, ani zpochybňovat jeho činy a přesvědčení, ani cokoliv jiného. Coming outujte si, jak jen chcete lidi, je to vaše věc. Jediné čeho chci tímto článkem docílit je vyjádření svého názoru na věc a poukázání na pár věcí.
Napiš první komentář
Okomentovat