[Recenze] Marissa Meyer: Bez srdce

Autor: Marissa Meyer
Překlad: Martina Šímová
Počet stran: 416
Nakladatelství: Egmont [květen 2017]

Oficiální anotace: Kdysi dávno než se stala postrachem říše divů, byla neblaze proslulá královna jen dívkou, která toužila po lásce.

Prequel ke slavnému příběhu Alenky v říši divů dopsala autorka Měsíčních kronik

Catherine je jednou z nejžádanějších dívek v říši divů a zároveň oblíbenkyní dosud svobodného Krále. Její zájmy jsou však úplně jiné. Jako nadaná pekařka touží po tom otevřít si podnikání a živit se výrobou lahodného cukroví.

Pro její matku jsou podobné cíle nesmyslné - zvlášť když má Catherine šanci stát se královnou.

Na královském plese, kde má obdržet oficiální žádost o ruku, se Cath setkává s pohledným, záhadným Šprýmem a poprvé ucítí skutečnou přitažlivost. Šprým se jí začne potají dvořit, přičemž oba riskují Královu nelibost i hněv dívčiných rodičů.

Ona má ale jiné sny, netouží stát se královnou. Když potká na královském plese pohledného a záhadného Šprýma, rozhodne se, že nebude jen figurkou ve hře někoho jiného. Se Šprýmem se začne potají scházet i přesto, že oba riskují Královu nelibost a hněv jejích rodičů.

Cath je však pevně odhodlaná zvolit si v životě vlastní cestu, jenže v zemi plné kouzel, šílenství a nestvůr má osud jiné plány.

Catherine je dcerou markýze a v říši divů se těší nemalé oblibě. Přesto to ale nejsou plesy a stoupání po společenském žebříčku, co ji zajímá. Ne, její vášeň se totiž skrývá úplně jinde, v něčem, co většina lidí neschvaluje jako vhodný koníček pro dámu – v pečení. Sní o tom, že si jednoho dne otevře to nejlepší pekařství v celém Srdcově a je odhodlána obětovat své touze cokoliv, klidně i své společenské postavení a finanční jistotu. Jenže její rodiče to vidí jinak, pečení prostě není pro urozené dívky a jediný důvod, proč jí ho ještě nezatrhli, je fakt, že její sladkosti jsou vážně dobré, tak dobré, že si je zamiloval i samotný král. A protože láska prochází žaludkem, na Catherine čeká životní šance - možnost, stát se královnou.

Jenže Catherine nestojí o bohatství, královský titul a už vůbec ne o krále. Catherine se chce zamilovat a ví, že to se jí s králem nikdy stát nemůže. Shodou okolností právě na plese, kde se ji král chystá požádat o ruku, pozná Šprýma, nového dvorního šaška, o němž se jí předešlé noci zdál sen. A tak se stane, že sice poprvé v životě k někomu pocítí skutečnou náklonnost, jenže ne k tomu správnému.

Přesto všechno je Catherine pevně rozhodnuta vydat se svou vlastní cestou, ale to nikdy není tak úplně jednoduché a hlavní hrdinka musí čelit nemilým událostem i touze učinit své rodiče šťastnými…

Marissa Meyer, autorka populární série Měsíční kroniky, se ve své nové knize rozhodla podívat na zub Srdcové královně ze světoznámého příběhu o Alence v říši divů. V romantickém příběhu vám ukáže, že nikdy nic není pouze černobílé a o lidech to platí dvojnásob.

„Šašek. Krkavec. Věžník. Záhada.
Možná jsem ho neznala, ale zoufale jsem toužila po tom, abych se o něm dozvěděla více.“

Pokud po zkušenostech s Měsíčními kronikami čekáte akční nabitou pecku, na jaké jste od autorky nejspíš zvyklí, pak se nedočkáte. Bez srdce je totiž něco úplně jiného, je to příběh o lásce, nástrahách osudu, hledání možností i o životních cestách a rozhodnutích, která utváří lidský příběh. Sama jsem se poměrně dlouho rozkoukávala, než mi došlo, že tady vážně nejde o žádné převratné dobrodružství, ale o prostou a jednoduchou (a někdy až neskutečně komplikovanou) lásku. První půlka knihy je taková klidnější, kdy se čtenář především seznamuje s postavami i světem, většinu nejnapínavějších a pro děj nejdůležitějších chvil pak autorka vepsala až do druhé poloviny.

http://orig15.deviantart.net/f9ed/f/2016/343/e/4/catherine_pinkerton_by_khruri-dar3vrg.jpgCatherine není žádná hrdinka, která je nezdolně odhodlaná zachránit svět a nechystá se vydat vstříc Tlachapoudovi. Tady a teď má své starosti s rodiči i vlastní budoucností a to je to, co ji zajímá. Nicméně nebojte – není to žádná láskou poblázněná holka, co blábolí samé nesmysly. Vlastně je docela rozumná, milá, a ačkoliv je tak trochu snílek, zároveň si uvědomuje, že pravděpodobnost, že její sny skutečně vyjdou, tak jak by si přála, není moc veliká. I přesto se jich ale odmítá vzdát a pořád doufá.

Vzhledem k tomu, že kniha zachycuje to nejzásadnější období jejího života, které ji již navždy poznamená, je patrné, že se hlavní hrdinka v průběhu knihy vyvíjí. Marisse se tenhle vývoj povedlo zachytit postupně a realisticky. Není to tak, že by celou knihu byla naprosto dobrá, bez jediné špatné myšlenky a pak najednou LUP – všechno se mění a ona nechává stínat lidem hlavy na potkání.

Pokud jde o ostatní charaktery – Marissa je v tomhle prostě dobrá. Nebudu vám tu zdlouhavě vyprávět o Šprýmovi, ani o nikom jiném, protože to není zas tak nutné a vy si knihu snad přečtete a sami poznáte, že jsou prostě skvělí. Jediný, koho nemůžu nezmínit je Havran – pravý a nefalšovaný Havran, inspirovaný tím od Poea.

„Blázny vždycky každý podcení.“

V naší době a s naším pohledem na společnost, mohou člověka trochu zarazit dialogy, ve kterých se opravdu výrazně projevují vztahy a vzájemná postavení mezi účastníky rozhovoru. Je to velmi odlišné od pro nás běžné mluvy a člověku se to občas může zdát až poněkud patetické a nepřirozené. Nejde tu však o nic, co by se knize dalo vyčítat – ba naopak, je dobře, že se autorka rozhodla jít touto cestou a postavy mezi sebou nemluví jak dva chlapi v hospodě.

Kniha je napsána čtivě a věřím, že vám její přečtení nezabere zas tak moc času. Zejména ve chvílích plných akce je prakticky nemožné ji odložit. Obecně vzato je to příběh, který prostě stojí za přečtení. Marissa Meyer se v pohádkových příbězích zjevně našla, neskutečně jí to sedlo a dělá to vážně dobře. Na jednu stranu je to takové oddechové čtení, na druhou stranu je z toho člověk celý nesvůj, když vidí Catherine a zná Srdcovou královnu a představa, že jde o jednoho a toho samého člověka, je prostě skličující. Je skličující vidět, kam život může člověka dohnat.

Na závěr doplním už jen jednu věc – kdybyste se náhodou báli do knihy pustit, protože jste Alenku v říši divů nečetli, nemějte strach. Sama jsem se k původnímu knižnímu příběhu také ještě nedostala a nebyl v tom žádný problém. Navíc jde o prequel, tudíž se nemusíte bát ani žádných případných spoilerů.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Martinus.cz, knihu u nich můžete zakoupit zde.