Social Media

Humbuk na Humbooku podruhé

Nevím jak vy, ale já sedmý říjen netrpělivě vyčkávala pěkně dlouho. Už týden dopředu jsem si tiskla program a zvýrazňovačem zaškrtávala besedy, kterých jsme se s mou milou Soňou chystaly zúčastnit, a plánovala, v kolik musíme vstát, abychom na místě byly v čas (a ano, jely jsme tam z Prahy). O čem, že to vůbec mluvím? No přece o Humbooku, literárním festivalu pro mladé!

Plánovala jsem si to tedy týden dopředu, ale nebyla bych to já, abych nakonec stejně něco nezapomněla. Takže jsem se sice nejméně třikrát ujistila, že máme vstupenky, ale na brýle a foťák jsem si už nevzpomněla, což je ostatně důvodem, proč nemám moc (kvalitních) fotek.

Místo konání se přesunulo z holešovické Elektry do smíchovské MeetFactory, přiznám se, že jsem na jednu stranu měla ze změn prostor radost, na druhou jsem se trochu bála, jestli je to skutečně to pravé ořechové. Hlavně mě trochu znervózňovala cesta, která na Google mapách vypadala docela složitě, neboť se zdálo, že tam bude poměrně náročné obcházení nádraží. Naštěstí se ukázalo, že to na tom internetu nakonec vypadalo hůře, než to ve skutečnosti bylo, a tak jsme MeetFactory našly poměrně jednoduše.

Světe div se, nepřijely jsme pozdě. Teda jo, byly jsme tam o trochu později, než jsem plánovala, ale nevadí. Ono vzhledem k tomu, že poprchávalo, to nakonec nebylo na škodu. Přijely jsme asi čtvrt hodiny před otevřením a už v tu dobu tam byla pěkná fronta. Když se ale začalo pouštět, musí se nechat, že fronta postupovala rychle (poprvé a myslím, že naposledy).

Sice jsem nepatřila mezi humbookovské ambasadory, nicméně byla mi nabídnuta trochu jiná forma spolupráce, díky níž jsem na akci obdržela vstupenka i s V.I.P. balíček, za což bych celé organizaci ještě jednou chtěla moc poděkovat.

Pokud jde o onen balíček, byla jsem vážně hrozně nadšená, že mám konečně i já humbookovskou plátěnku, loni jsem totiž měla V.I.P. balíček pro blogery, který byl bohužel bez plátěnky. Přiznám se, že mě trochu zklamal materiál, z kterého plátěnka je - je to totiž jeden z těch opravdu slabých, takže jsem měla trochu strach, jestli všechny ty knihy, které jsem do ní ihned nacpala, aby Soňa neměla tak těžký batoh, vůbec unese - naštěstí to byl strach zbytečný a taška celou akci přežila v naprostém pořádku. Kromě plátěnky tu pak byl zápisník od Presca, který mi neskutečně padl do noty, protože po sešitu v podobném rozměru pokukuji již delší dobu. Navíc se mi hrozně líbilo zjištění, že balíčky obsahovaly několik možných motivů, já mám s vlkem (ačkoliv mně to tedy připomíná spíše kolii). Tím hlavním ale byla kniha - Dívka z inkoustu a hvězd, jde o reading copy (oficiálně kniha vychází v listopadu), z čehož mám velkou radost zejména proto, že tak člověk nemusel mít při nákupu balíčku takový strach, že už má knihu doma. Nechyběla samozřejmě záložka s logem Humbooku, jedna sleva na Albatrosmedia.cz a jedna do Ereadingu. A nakonec tu byl i Humbook mag a festivalový guide, ty ale dostávali i lidé bez V.I.P. balíčků. Přestože mi dárky udělaly velkou radost, musíme si přiznat, že obsah byl tentokrát o něco chudší než loni (ani placka tu nebyla), přitom cena lístků stoupla a přiznám se, že kdybych si balíček kupovala, nejspíš bych byla trochu zklamaná...


Každopádně zpět k akci - dovnitř jsme se dostaly zhruba někdy okolo 9:45 a tak jsme měly chvíli čas, než nám začala první beseda. Začaly jsme si tedy mapovat prostory, které byly letos rozhodně lepší než loni. Hlavní sál byl obrovský a navíc z něho vedly postranní dveře ven, které byly využívány k větrání, takže se snad ani jednou nedalo říct, že by zde bylo vedro a nedalo se dýchat. V ostatních sálech už to bylo o trochu horší, ale teplota se udržovala na celkem příjemné hodnotě. Jen v chill out zóně, kam jsem zavítala jen jednou na pár minut, mi vzduch přišel trochu zatuchlý. Za prostory tedy obrovské plus oproti minulému roku, ačkoliv mi přijde, že to pořád nebylo ono. Dlouho jsem nemohla přijít na to, co přesně mi nesedí a pak mi to došlo - zdálo se mi to prostě až moc tmavé na to, že se jednalo o knižní festival.

Pokud jde o besedy, poslechly jsme si rozhovor s Martinem Bečanem, Jenny Han, A. G. Howard a Ladislavem Ziburou. Nevynechaly jsme ani A - Z Book Tag (vybrali jednu ze Soniných otázek! ♥) a konečně jsem se letos dostala také na Překladatelské oříšky, které jsem loni vynechala, protože na nich bylo narváno, a hrozně mě to pak mrzelo. Čekala jsem, že se budou řešit třeba také nějaké konkrétní hříčky, které je peklo přeložit, ale šlo pouze o rozhovor se třemi překladatelkami, což ovšem ve výsledku vůbec nevadilo, protože to stejně bylo zajímavé a místy i vtipné. Moc mě překvapila Jenny Han, tím, jak sympaticky během rozhovoru působila - z videa, ve kterém nás na Humbook zvala, mi totiž moc sympatická nepřišla. I A. G. Howard mě neskutečně nadchla tím, jak milá a usměvavá se zdála. A princ Ládík byl vtipný a ukecaný, jak se dalo očekávat.

Konaly se samozřejmě i workshopy, těch jsme se ale neúčastnily. Bylo mi docela líto, že jsem se nedostala k výrobě svíčky, nicméně s tím jsem počítala už od začátku, neboť přeci jen besedy pro mě byly o něco zajímavější.

Že se pořadatelé poučili z chyb minulého ročníku, bylo výrazně vidět i na organizaci. Autogramiádu zahraničních autorek nechali až na večer, aby nerušila další besedy, které v sále měly probíhat a celkově se velmi dbalo na harmonogram, aby se nijak nepřetahovalo a vše začínalo, jak mělo. Opravdu ohromné plus za tohle.

Jen u českých autorů byla autogramiáda hned po besedě. U těch jsem měla zájem jen o podpis od Zibury. Povím vám, že fronta se na něj utvořila pořádná a já naneštěstí skončila až téměř na konci (a ještě ke všemu sama, protože Soňa nic na podpis neměla a tak nám hlídala místa v hledišti). Brzy si mě ale ve frontě našla jedna slečna s tím, že mě zná z blogu a instagramu a už od rána sleduje moje instastories, protože mě chtěla potkat. Bylo to úplně poprvé, co za mnou takhle někdo přišel, protože mě sleduje a bylo to úplně neskutečně hezké a milé. Jako chápete - vy, co mě čtete, opravdu existujete a dýcháte a tak! Bětka se mnou vystála celou frontu a povídala si se mnou, za což jí jsem moc vděčná, protože mi díky tomu celá ta fronta hrozně rychle utekla.

Potkala jsem i pár dalších lidí, které znám, ale nějak moc nebyl čas na to, abych si s nimi pořádně popovídala. Od Vendey jsem dostala knihu Hrdinkou snadno a rychle od mé drahé Meg Cabot, za což jí touhle cestou ještě jednou neskutečně moc děkuji.

Nechyběl ani Instagraf, ze kterého jsem byla loni úplně hotová, letos jsem to už ale tolik neprožívala a fotku mám jen jednu. Oproti minulému roku tu tentokrát chyběly zlaté fotky, které jednou za čas vypadly a jejichž autoři vyhráli knihu dle vlastního výběru. Vlastně mi celkově přišlo, že letos tu bylo mnohem méně šancí něco vyhrát než loni. Abych ale nekřivdila, nějaké soutěže tu byly - třeba fotosoutěž.


Bylo tu hodně front, zejména ta od stánku Albatrosmedia.cz se táhla pekelně daleko, nejhorší ale byla přirozeně ta na autogramiádu. Ta se konala v Galerii 1 a začínala v 18:30. Se Soňou jsme se ještě od 17:30 do 18:30 byly podívat na A - Z Book Tag, který probíhal v hlavním sále, a byl sice úplně skvělý, nicméně jsme právě díky němu zůstaly až na konci fronty. Již zmiňovaný A - Z Book Tag ještě ani neskončil a hodně lidí se už začalo zvedat, aby se zařadili do fronty. Fronta byla nakonec tak dlouhá, že z Galerie 1 sahala až do hlavního sálu. Docela lituji lidi, kteří podpis ani nechtěli, potřebovali na záchod nebo umírali hlady (to se zrovna týkalo i mě a Soni), protože šance opustit sál tu prostě nebyla, dokud se fronta neposunula - a to trvalo snad hodinu.

Ta první hodina uběhla poměrně rychle, nicméně během druhé jsem už začínala propadat hrůze z toho, že tam budeme dvě hodiny stát a nakonec se na nás ani nedostane. Do toho jsem měla plné zuby toho jak se na mě pořád někdo mačká, poněvadž fronta moc zogranizovaná nebyla (ono se to asi blbě dělá, nicméně taková protipožární ulička by se podle mého zajistit měla...). V hlavním sále se alespoň dalo dýchat, ale v oné Galerii jedna, kde nebylo jak větrat, to už bylo trochu zoufalé. Přiznám se, že jsem si během toho čekání několikrát sypala popel na hlavu, že jsem nečapla tu možnost, setkat se s autorkami a udělat s nimi během Humbooku rozhovor, která se mi naskytla, a kterou jsem ze strachu raději odmítla. Půl devátá se rychle blížila, když jsme se dostaly do blízkosti Jenny Han, která v mezičase, kdy nepodepisovala knihy u stolku (protože každému podepisovala jen jednu knihu a tak to byla poměrně rychlá záležitost), přišla k zábradlí, přes které podepsala knihy, které se k ní dostaly a fotila se s fanoušky. Tak podepsala knihu i mně a Soně, takže jsme mohly mít alespoň dobrý pocit, že když už se nedostaneme k té Anitě, alespoň jsme ve frontě nestály úplně nadarmo. Autorky ale byly trpělivé a tak půl desátou přetáhly a podepsaly se všem, kteří vytrvali. Dostalo se tedy i na nás a povím vám, že to byl fakt krásný pocit, když jsme to konečně byly my, na koho se ostatní závistivě dívali, protože už odchází.

Na nějakou afterparty jsme už ani nepomyslely, neboť jsme byly fakt neskutečně unavené a všechno nás bolelo. Domů jsme dorazily hladové a polomrtvé, ale spokojené. Spokojené, že jsme si Humbook užily, spokojené, že konečně sedíme/ležíme, spokojené, že se konečně můžeme najíst.

Sečteno, podtrženo, jsem neskutečně ráda, že jsem se Humbooku mohla zúčastnit. Bylo to skvělé a bylo krásné vidět, že to organizátoři neberou na lehkou váhu a učí se z chyb minulého ročníku. Už teď se neskutečně těším na další ročník, který bude jistojistě ještě lepší, než ten současný. Ještě jednou děkuji celému Humbook týmu za to, že to celé zorganizoval a umožnil nám všem, abychom to celé prožili a užili si to. A až zas bude mít někdo plnou pusu řečí o tom, jak mladí nečtou, ukážu jim fotky z autogramiády!
2 komentáře u "Humbuk na Humbooku podruhé"
  1. Jsem ráda, že sis Humbook užila :) Abych byla upřímná, tak mě už odradila cena lístků a když jsem pak slyšela, jaký blázinec tam byl... no, asi Humbook ještě pár let vynechám. Ale příští rok to vidím na Svět knihy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S cenou lístků ti rozumím. Nicméně jako blázinec mi to moc nepřišlo, naopak mi to letos přišlo zorganizované docela dobře. :) Svět knihy je také super, tak snad ti vyjde! :)

      Vymazat