[Recenze] Amie Kaufman, Jay Kristoff: Gemina | Akta Illuminae #2

Série: Akta Illuminae
Díl: 2
Autor: Amie Kaufman, Jay Kristoff
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 672
Nakladatelství: CooBoo [listopad 2017]

Oficiální anotace: Přestěhovat se do vesmírné stanice a žít na okraji galaxie? Pro Hannu konec společenského života. Ale nikdo jí neřekl, že to může znamenat i její smrt! Hanna je dcerou velitele stanice, Nik rebelujícím členem ze špatné rodiny. A zatímco se oba potýkají se životem na tom nejnudnějším místě, blíží se k nim zkáza. Když je jejich loď napadena, jsou oba odhodláni bránit svůj domov. Bojují o svůj život, ale i o osud celého vesmíru!

Illuminae byla bezesporu jedna z nejlepších knih, která u nás loni vyšla a nasadila obrovskou laťku pro další díly. Svou jedinečností a originálním zpracováním si získala nejednoho čtenáře, který celý ten rok jen napjatě očekával chvíli, kdy konečně vyjde Gemina. Teď je ta chvíle konečně tady a my se můžeme podívat, zda to za to čekání vážně stálo.

Když jsem sem přišel, byl jsem nervózní z toho, že spím přímo nad trhlinou ve struktuře prostoročasu. Zato teď nějak nevím, jak budu usínat bez toho.

V Illuminae jsme se dozvěděli, co se odehrálo na planetě Kerenza (kde probíhala nelegální těžba hermia), poté co se jí konkurenční společnost BeiTech pokusila zničit. Gemina nám do celé skládačky přikládá další dílky, neboť vypráví příběh o tom, co se souběžně s tím dělo na palubě Skokové stanice Heimdall, kam měli přeživší uprchlíci z Kerenzy namířeno.

Hanna Donellyová je dcera velitele stanice, bohatá a zhýčkaná, a která brala pobyt na vesmírné stanici jako hroznou nudu. To, co se ale odehraje po invazi týmu společnosti BeiTech, ji vyvrátí z omylu. Celý její svět se převrátí vzhůru nohama. Má dvě možnosti – buď se vzdá anebo se vzepře a bude bojovat. A Hanna rozhodně není člověk, co by něco jen tak nechal být.

Oproti tomu Nik Malikov je člen Domu nožů, obávané ruské kriminální rodiny, která dealuje drogu známou jako prach. A je to právě prach, který ty dva svedl dohromady.

Invaze BeiTechu je přiměje spolupracovat v boji na život a na smrt. Pokud uspějí, zachrání sebe, obyvatele Heimdallu a Hyppatie a v neposlední řadě také celý vesmír, protože hašteřit se nad červí dírou nikdy není zrovna ten nejlepší nápad. Ale pokud zklamou…

Přesto BeiTech není jediným problémem. K výrobě prachu se užívá mimozemských tvorů druhu lanima, podobných tříhlavým hadům, jež se živí mozkovými vlnami kořisti. Jejich jed kořist nejprve ochromí a na konci z ní nezbude nic než prázdná schránka. A jo, přesně těmhle zlatíčkům se ve všem tom zmatku podaří utéct.

Ještě před čtyřiadvaceti hodinami na sobě měla kombinézu značky Danae Matresco, která stála jako HDP menšího měsíce. Tu vyměnila za údržbářské montérky WUC a přes ty zase navlékla zašlý bílý envirooblek. A teď, jako by se zrodila z popela, je z ní válečnice v zakrvácené černé a s puškou v ruce.

Gemina je stejně jako Illuminae složka obsahující přepisy audiozáznamů a videozáznamů, chatových konverzací mezi postavami, záznamy z deníku Hanny, výstražná hlášení, odpočty, videodeníky jedné z postav, grafické přehledy členů týmu BeiTechu a mnoho dalšího. Právě tahle forma udrží čtenáře v pozoru a dovoluje mu sledovat dění z mnoha různých úhlů. Ačkoliv se složka primárně zaměřuje na Hannu a Nika, jsou tu i záznamy soukromých konverzací týmu BeiTechu nebo záběry na nebezpečnou hrozbu v podobě mimozemských hadů druhu lanima.

Vzpomínáte, jak si Kady vedla deník? Hanna si ho vede taky – a co víc, opravdový papírový deník plný kreseb. Právě tyhle kresby jsou něco úplně nového, něco, co jsme v Illuminae nenašli. A jsou naprosto skvělé.

Hanna je obecně naprosto skvělá hrdinka. Pokud čekáte rozmazlenou holku, která běžnému životu jen těžko rozumí, pletete se. Její otec ji vychovával během hraní strategických her a probírání bojových taktik. V šachu ji jen tak někdo neporazí a bojové umění zvané dódžo ovládá na výbornou. K tomu všemu je pěkně od rány a člověk si ji prostě musí zamilovat.

Oproti tomu Nik je vtipálek, který si humor neodpustí ani v těch nejtěžších chvílích. Když ale dojde na rodinu a jeho blízké, je ochoten pro ně udělat cokoliv. Myslím, že vezmeme-li v potaz, že vyrůstal v kriminální rodině a má za sebou pár let vězení, je o něco něžnější a citlivější, než by člověk čekal. Na druhou stranu prát se umí a střílení mu také problém nedělá.

Kromě toho ale sledujeme i Ellu, Nikovu sestřenici a nadanou hackerku, která je pro Nika i Hannu cennou pomocnicí, bez které by to všechno šlo ještě mnohem hůře. Je to právě ona, která rozumí všem těm technickým věcem, jež jim mohou pomoci v boji proti BeiTechu.

Nicméně Gemina nezapomíná ani na Kady, Ezru a Spira a i ty v knihách potkáte.

Hrdinové se nechovají jako žádní roboti, jsou to lidé z masa a kostí, prochází různými emocemi a nejednají vždy rozvážně. Protože i přes veškeré jejich vypětí a úsilí, nakonec jsou to pořád jen lidé. Nejsou bezchybní, nejsou dobří ve všem, na co si vzpomenete, a to je jen dobře.

Pořád je to Young Adult, hlavní hrdinové jsou teenageři a nechybí tu ani romantická linka. Kdo ale četl Illuminae ví, že se nemusí bát, že je to ve výsledku jen nějaká teenagerovská romanťárna, vztahy hlavních hrdinů se tu totiž řeší jen decentně a s hlavním motivem si je rozhodně nespletete.

I Gemina je akční a pekelně nabitá pecka, která vám bude pod rukama ubývat nebývalou rychlostí. Budete napjatí od začátku až do konce a dost silně pochybuji, že najdete chvíli, kdy byste se mohli nudit. Autoři vás nejednou naprosto zmatou, ohromí a překvapí. Čekají na vás zvraty, které byste nečekali. Hrají si s vámi stejně, jako si hrají s hlavními hrdiny.

Nicméně i přes to si nemůžu pomoct a přijde mi, že Gemině oproti Illuminae tak trochu chybí ta naléhavost, se kterou člověk knihu četl. Nevzbuzovala ve mně tak silné emoce, jako se to povedlo její předchůdkyni. Netuším, čím to bylo a možná jde jen o mé zdání, těžko říct. V Illuminae těch problémů nejspíš bylo o něco více – BeiTech, který je chce zabít, zmagořelá umělá inteligence, která je chce zabít a virus, který z lidí dělá šílence. Tady je to hlavně o BeiTechu a červí díře, ten problém s uniklými lanimy už tolik rozpracovaný nebyl.

A pak je tu ještě jedna věc, která mě trochu mrzí, jenže o které prostě nevím, jak mluvit, abych nikomu nezkazila překvapení, protože ač je to ryze obecná informace, člověk si díky ní dokáže leccos domyslet. Takže pokud nic vědět nechcete, tenhle odstavec přeskočte, zbytek z vás nechť směle pokračuje ve čtení. Jde o to, že autoři zjevně neumí zabíjet protagonisty. Smrti, krve a násilí je tu habaděj, ale jak dojde na naše hrdiny, nakonec vždycky najdou způsob, jak je nechat žít, přestože se před tím tváří jakkoliv. To mě trochu mrzí. Jasně, nemám ráda, když dobré postavy umírají, a že tady ti protagonisté dobří rozhodně byli, jenže mi občas přišlo, že v tomhle případě občas až nedávalo smysl, že se jim skutečně povedlo vyváznout.

BOLLOVÁ, Syra: Věříš v Boha, Grantová?
GRANTOVÁ, Kady: nevím.
GRANTOVÁ, Kady: Možná.
BOLLOVÁ, Syra: Ale
BOLLOVÁ, Syra: i tak se modli.

Pokud vám mohu něco doporučit, dejte si před Geminou re-reading Illumiane. Už od začátku jsem měla pořád pocit, že mi chybí vzpomínky na to, co přesně se v té době dělo u Kady a Ezry, měla jsem pocit, že si nemohu v hlavě seskládat kompletní obraz. To ale ještě bylo v pořádku, horší to bylo ke konci, kdy se do hry konečně vložila i samotná Hyppatia.

Je to pecka. Věřte, že Akta Illuminae je série, kterou si vážně nesmíte nechat ujít. Mám pocit, že čím tlustší kniha, tím rychleji člověku uteče a Gemina je toho důkazem. Její forma je naprosto precizně zpracovaná a já během čtení zas a znovu žasla nad tím, kolik práce si s ní autoři i nakladatelé museli dát. Je to strhující a napínavé, a přestože Illuminae mi stále přijde o pár kapek lepší, i Gemina je jedna z nejlepších knih, které jsem kdy četla. Autoři umí vzít mnoho různých ingrediencí a v tom správném poměru je zamíchat a stvořit dílo, které dalece překonává škatulku „Young Adult“ a rozhodně si zaslouží šanci, ať už vám je kolik chce.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství CooBoo.

Autorkou ilustrace, která pochází přímo z knihy, je Marie Lu, další její ilustrace z Geminy najdete zde: https://www.bustle.com/articles/191660-marie-lus-gemina-illustrations-prove-she-can-totally-do-it-all-excerpt