[Recenze] Kara Thomas: Nejtemnější kouty

Název: Nejtemnější kouty
Autor: Kara Thomas
Překlad: Milan Žáček
Počet stran: 288
Nakladatelství: CooBoo [listopad 2017]

Oficiální anotace: Ve městě Fayette v Pensylvánii se tajemství minulosti ukrývají za každým rohem. Tessa se odstěhovala , když jí bylo devět. Snaží se nepřemýšlet o tom, co se tam tehdy stalo. Callie zůstala, jen se s rodiči přestěhovala do jiného domu. Nikdy se nebavily o tom, co tenkrát v noci viděly. Po skončení soudního procesu se už neviděly. Tessa sice odešla daleko, ale s sebou si odnesla nezodpovězené otázky. Teď se vrací do Fayette a po krůčcích se blíží k pravdě, ale i k vrahovi.

Před deseti lety byla zabita Lori a všechny náznaky ukazovaly, že se jednalo o další práci tamějšího sériového vraha, kterému všichni přezdívali Netvor. Policie sice měla podezřelého, jenomže důkazů bylo tak málo. Nicméně Lori té noci nebyla doma sama, spolu s ní v bytě byly i Tessa a Callie, kterým v té době bylo osm, a něco viděly. Právě jejich výpovědi se staly stěžejními pro vyřešení případu a dopadení vraha.

Callie se nějakou dobu na to přestěhovala do jiného domu. Tessu si odvezla babička, jíž v životě neviděla, na Floridu, daleko od pensylvánského městečka Fayette. Tessa byla přesvědčená, že se do Fayette, kde postupně ztratila celou rodinu, už nikdy nevrátí. Teď ale její otec ve vězení umírá a zbývá mu posledních několik dní a tak jí nezbývá, než se vrátit a naposledy ho navštívit. To, co následuje potom, Tessa rozhodně neplánovala. Po letech se totiž objeví další vražda, která vypadá úplně stejně, jako ty ostatní, které spáchal Netvor, ten ale sedí za mřížemi. Zvědavost a výčitky svědomí děvčatům nedají pokoj a tak se rozhodnou pustit do pátrání po tom, co se Lori oné noci skutečně stalo. Po tom, zda do vězení náhodou neposlaly špatného člověka…

Nejtemnější kouty mě kromě své obálky zaujaly především faktem, že se jedná o Young Adult thriller, což je něco, co se zas tak často neobjevuje. Byla jsem z toho nadšená, protože jsem v tom viděla zase nějakou tu změnu, oproti většině YA knih, které běžně čtu, a myslím, že nejsem zdaleka jediná, koho kniha zaujala právě z těchto důvodů.

Už od prvních stran mi z té knihy bylo tak trochu úzko, což je pravděpodobně jen a jen dobře, protože celý ten příběh je takový úzkostlivý a dalo se to očekávat. Rozhodně tu tedy byla nějaká ta atmosféra, která k tomuhle typu knihy více než patří.

Pro Tessu Fayette není jen místem, kde se stala svědkyní vraždy, ale také místem, kde jejího otce zavřeli do vězení, a kde ji opustila milovaná sestra. A nakonec i místem, kde se začala bát své matky tak, že si ji nakonec vzala do péče babička. Všechno tohle se na ní neskutečně poznamenalo a Tessa se kompletně uzavřela před světem. Nedokáže moc navazovat vztahy, nenávidí, když se jí někdo dotýká, nezvládne usnout bez hudby a dělá jí problém o něco lidi žádat.

Tessa se do Fayette nikdy vracet nechtěla a ani teď by tam raději nejela, ale její otec umírá, a tak je na místě ještě naposledy ho navštívit. Přesto se ale nemůže dočkat, až z toho proklatého místa plného vzpomínek zase vypadne. Všechno to tam vypadá pořád stejně a její bývalá nejlepší kamarádka, u jejíž rodiny během svého pobytu přebývá, se na ni nechce ani podívat.

„Na světě není žádné místo, kde by byl člověk v bezpečí. Ať se snažíme té noci utéct kdovíjak daleko, netvoři si nás vždycky najdou.“

Přesto se Tessa snaží s Callie mluvit, ta ale trvá na tom, že není o čem se bavit. Případ byl uzavřen a Netvor sedí za mřížemi. A ačkoliv to vypadá, že Callie je z nich dvou ta silnější, ve skutečnosti uplynulé události stále trápí i ji. A tak pije a flámuje a doufá, že se jí tak povede všechny ty nechtěné myšlenky vytěsnit.

Když dojde k další vraždě, věci se mění a děvčata spolu začínají mluvit. Jsou rozhodnuty zjistit, co se té noci Lori stalo, aby konečně dopřály klid svým myslím.

Zprvu je kniha temná a pátrání neskutečně napínavé. Jenže pátrat po něčem, co se stalo před deseti lety, není nic lehkého a najít stopu je občas těžké. Není to ale jen vrah, po čem Tessa pátrá, čím dál víc nemůže z hlavy vytěsnit myšlenku na sestru, která by v případu mohla hrát nějakou roli. A tak na vlastní pěst pátrá i po rodině, kterou ztratila, a k tomu všemu se nabalují další a další teorie, které děvčatům stojí za prozkoumání. Problém je v tom, že postupem času napětí upadá, hrdinky naráží na samé slepé uličky a čtenář si brzy uvědomí, že už ho to vlastně zas tak moc nebaví. Je tu sice spousta nevyřčených otázek, které rozhodně vzbuzují napětí a představy nejrůznějších možností, ale to nestačí.

Skutečná akce se vrátí zase až ke konci, což se ostatně dalo očekávat. Problém je v tom, že ten konec zničehonic působí uspěchaně, zmateně a tak trochu přitažený za vlasy. Ano, vážně mě nenapadlo, že to skončí tak, jak to skončilo a byl to zajímavý nápad, ale přišlo mi, že nebyl rozpracovaný tak, aby to mělo tu správnou věrohodnost. Hlavně mi to ale přišlo nedotažené, jakoby autorka najednou neměla dost času dokončit to, co si naplánovala.

Postavy jsou zpracovány poměrně dobře, rozhodně nečekejte žádné milé a sluníčkaté hrdiny, k těm totiž mají pěkně daleko. Autorka se hodně zaobírá otázkou pravdy a lží, démonů, nespravedlností, opuštění, sklonů k agresi a násilí, prostitucí a mnohým dalším. Rozhodně se tu neřeší ta klasická YA témata, ale to snad ani nikdo nečekal.

Autorčin styl nenadchne, ani neurazí. Nicméně nemůžu si odpustit poznámku, která bude směřovat pravděpodobně k českému překladu, ale jistá si tím nejsem. Jde o to, že čas od času Tessa o něčem přemýšlela a zničehonic použila výraz nebo slovní obrat, který se k tomu zbytku absolutně nehodil, nepasoval tam a neumím si představit, že by jej reálně použila. Kromě toho se sem tam vyskytovala nějaká ta chyba, ať už překlep, špatně vyskloňované slovo nebo slovo, které ve větě nemělo vůbec co dělat.

Ve výsledku jsem byla trochu zklamaná, protože jsem od toho čekala mnohem víc. Všechno, co jsem o knize slyšela, mě nažhavilo na pekelně napínavý thriller, který mi nedá spát, jenže toho se mi nedostalo. Napínavé to bylo jen zkraje, pak to své kouzlo ztratilo a chvílemi jsem se dokonce nudila. To vnímám jako největší problém, kvůli kterému si mě kniha nezískala tak, jak mohla a uděluji ji průměrné tři hvězdičky, protože taková ta kniha podle mě je – průměrná.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství CooBoo.