[Recenze] Marissa Meyer: Renegáti | Renegáti #1

Název: Renegáti
Série: Renegáti
Autor: Marissa Meyer
Překlad: Martina Šímová
Počet stran: 512
Nakladatelství: Egmont [duben 2018]

Oficiální anotace: Renegáti jsou syndikát lidí s neobyčejnými schopnostmi. Vynořili se z trosek zničené společnosti a zavedli znovu řád tam, kde dosud vládl chaos. Jako obhájci práva a spravedlnosti jsou pro všechny symbolem odvahy a naděje. Výjimkou jsou zločinci, které kdysi svrhli. Nova má důvod Renegáty nenávidět a touží po pomstě. Jenže na cestě za svým cílem potká Adriana, který je Renegát. Dosáhne Nova nakonec své pomsty?

Novu vychovali Anarchisti, to ale není ten jediný důvod, proč Renegáty nenávidí. V dětství i ona věřila, že Renegáti jsou ti dobří, a že ji zachrání, když to bude potřeba – jenže na ni čekalo zklamání, které ji o připravilo o veškeré iluze. Teď vidí svět, který potřebuje změnu, změnu, které se snažil docílit už Ace Anarchista, jenže byl Renegáty svržen dřív, než se mu jí povedlo docílit. A je odhodlaná udělat cokoliv, aby se Renegátům pomstila a připravila je o moc.

Její šance přijde spolu s dalšími Renegátskými zkouškami. V době, kdy Renegáti svrhli Anarchisty, byla ještě dítě, takže ji nikdo nezná. Nikdo neví, že to ona se skrývá pod maskou jednoho z nehledanějších padouchů současnosti - Nightmare. A tak toho využije a zúčastní se zkoušek, kde si vybojuje své místo mezi Renegáty. Jenže záhy začne zjišťovat, že ne všichni Renegáti jsou tak špatní, jak se domnívala...

„Kdo se ničeho nebojí, nemůže být statečný.“

Já vím, zní to trochu jako klišé. Okoukaný příběh, akorát obohacený o superhrdiny a superpadouchy, ALE napsala ho Marissa Meyer a jestli Marissa svými retellingy světu něco dokázala, pak to, že žádný její příběh nemůže být tak očividný, jak se na první pohled zdá. Takže ať vás ani nenapadne se od knihy obracet s tím, že už je to tak sto padesátý příběh na motivy zakázané lásky, který v poslední době vyšel. O tohle totiž nechcete přijít.

Superhrdinové jsou v současnosti doménou zejména komiksů a filmů. Knih, zejména těch v kategorii young adult, už tolik není. Právě proto jsou Renegáti něco úplně nového, něco neokoukaného. Navíc nejde o ten klasický příběh, kdy hlavní hrdina nějakou (ne)šťastnou náhodou získá superschopnosti, které se následně rozhodne využít ke konání dobra. Tohle je sci-fi, dystopický obraz světa a Výjimeční zde jsou svým způsobem novou evoluční větví lidí (ačkoliv se se svými schopnostmi nemusí nutně narodit, je to komplikovanější, každopádně v knize vám to autorka všechno vysvětlí).

Zároveň se kniha hemží nejrůznějšími a nejzvláštnějšími schopnostmi, z nichž některé jsou užitečné více než jiné. Najdete tu krvácení drahokamů, přeměnu na hejno motýlů nebo třeba dívku, která dokáže nechat nafouknout vlastní hlavu jako nafukovací balonek. Nechybí tu ale ani některé tradiční schopnosti, jako je neviditelnost nebo supersíla.

Jediné, co mě v souvislosti se světem, který autorka vystavila, trochu mátlo, byl fakt, že se prakticky neustále mluvilo zejména o městech. I Gatlon, destinace, kde se děj odehrává a kde všechno začalo, je město. Z toho, co v knize stojí, to tedy vypadá na samé městské státy, což mě osobně docela zaujalo, ale zároveň i trochu zmátlo. Nevím proč, nejspíš, protože to nikde není vysvětlené a protože si asi úplně neumím představit svět, kde se nachází pouze městské státy. Co potom venkov?

Marissa Meyer píše neskutečně podmanivě a okamžitě čtenáře zatáhne do děje. Je jedno, jestli zrovna popisuje napínavou akci nebo zmatek v hlavě hlavní hrdinky, v obou případech vás to jistojistě bude bavit. Je pravda, že v popisech akčních scén jsem se občas ztrácela, ale na rovinu přiznávám, že to se mi stává skoro vždycky a skoro všude. Budete se bát i uculovat, budete napjatí k prasknutí a ve chvíli, kdy dojde na romantiku, které v knize byla přitom pouhopouhá špetka, se v knize budete chtít doslova rozpustit.

Po úvodu, který v člověku zanechá hromadu otázek a obrovská očekávání, se autorka bez váhání vrhá přímo do akce. Doslova a do písmene. Neuběhne ani dvacet stran a už tu máme pokus o atentát, což nejspíš vystihuje úplně všechno. Kniha samozřejmě není jeden souboj nebo atentát za druhým, nicméně několik jich proběhne a všechny stojí za to.

Hlavní hrdinové řeší své vlastní otázky a problémy a v jejich hlavě se míhá zmatek i pochyby. Kniha je zaměřená zejména na Novu, jejíž celoživotní pohled na Renegáty naráží na realitu a zjišťuje, že skutečnost je trochu jiná, než za jakou ji měla. Zároveň ale stále vnímá problémy a ideje, které sdílela s Acem a ostatními Anarchisty. Touží po svobodném světě, po svobodě lidí i Výjimečných, kde si jsou všichni rovni.

Právě charaktery jsou vážně skvěle zpracované, jak už je u Marissy ostatně zvykem. Protagonisté jsou fakt báječní a vězte, že si je zamilujete. Ať už jde o pomstychtivou Novu, bezmezně dobrého Adriana nebo ráznou Ruby. Každý z nich má i svůj vnitřní svět a příběh, který za ním stojí. Navíc je jich tu opět fakt hodně a já autorku nesmírně obdivuji, že má stále nápady na neokoukané charaktery, které mají šmrnc a fakt mě baví. A to všechno bez toho, aby se musela začít opakovat.

Pokud čekáte, že budou jasně dány hranice mezi tím, kdo je dobrý a kdo špatný, pletete se. Nic není černobílé a tahle kniha je hotová plejáda barev. Netrvá dlouho a zjistíte, že nic není takové, jak se na první pohled zdá, a že dobrý cíl nemusí nutně znamenat ty správné prostředky a naopak dobré způsoby nezaručí dobrý cíl. Čtenář tedy obě strany, jak Renegáty, tak Anarchisty, postupně sleduje, sbírá informace a sám vyhodnocuje, co je dobré a co špatné. Nejde je hodnotit jako celky, jde hodnotit pouze činy, cíle a myšlenky.

Ve výsledku jsou Renegáti fakt skvělý počin, o který vážně nechcete přijít. Není to totiž jen tak obyčejná kniha, je to SUPERKNIHA. Marissa Meyer je autorka s velkým A a já se nemůžu dočkat jak jejích dalších knih, tak pokračování Renegátů, které po tom finále, co si Marissa vymyslela, budete fakt nutně potřebovat i vy.

Za poskytnutí ARC výtisku děkuji společnosti Albatros Media.
3 komentáře u "[Recenze] Marissa Meyer: Renegáti | Renegáti #1"
  1. Achjo, nalákala jsi mě ještě víc, u této knihy jsem si na 110% jistá, že si ji musím přečíst :)