Social Media

[Recenze] Leigh Bardugo: Prohnilé město | Šest vran #2


Název: Prohnilé město
Série: Šest vran
Díl: 2
Autor: Leigh Bardugo
Překlad: Julie Žemlová
Počet stran: 432
Nakladatelství: Fragment [duben 2018]

Oficiální anotace: Kazu Brekkerovi a jeho lidem se podařil nevídaný kousek, za který měli přislíbenou tučnou odměnu. Jenže místo toho, aby se o ni rozdělili, čekala na ně zrada. Proto musí napnout všechny své síly, aby získali to, co jim patří. V temných ulicích zkorumpovaného Ketterdamu se mezitím schyluje k válce. Nebezpečná smrtící droga jurda parem se tu stává předmětem boje o moc. Obstojí Kazova prohnanost proti nepřátelům a zůstanou mu jeho lidé vůbec věrni?

Povedlo se jim něco, co všichni okolo považovali za nemožné, za naprostou šílenou, sebevražednou misi. Vloupali se do nejstřeženějšího paláce na světě a unesli z něj chlapce, který zná tajemství, jenž by mohlo změnit celý svět. Odměnou jim měly být peníze, které by z nich udělaly boháče. Místo toho narazili na podvodníka, který je připravil nejen o peníze, ale i o Inej, tu nejlepší špionku jakou si dokážete představit.

Kaz Brekker si ale nic takového nenechá líbit a okamžitě se pustí to spřádání plánu, kterým získají vše, co jim náleží. Mezitím to ve městě vře a schyluje se k nejhoršímu. Po tajemství drogy, která by mohla změnit svět, touží stále více lidí a je jen otázkou času, než se rozkřikne po celém svět.

Šest vran skončilo opravdu příšerným cliffhangerem, takže jsem se nemohla dočkat chvíle, kdy v rukou konečně uchopím i Prohnilé město.  Stejně jako první kniha i Prohnilé město začíná kapitolou, která nesleduje žádnou z hlavních postav a místo toho nastiňuje událost, jejíž skutečný dopad poznáme až v průběhu četby. Tenhle autorčin nápad se mi neskutečně líbí, neboť to člověka nažhaví na vše, co má teprve přijít.

„Možná nemůžu pořádně chodit,“ řekl Kaz. „Ale aspoň neutíkám z boje.“

Svět, kde se příběh odehrává, už moc dobře známe, přesto jsem si nemohla pomoci a neustále jsem žasla nad tím, jak skvěle si ho autorka vymyslela. Žasla jsem nad Ketterdamem, žasla jsem nad ostatními národy, žasla jsem. Zkaženost města, tak jak je nám předkládána, je pro mě neuvěřitelně fascinující a fakt mě to baví.

Kniha je nabitá akcí, intrikami a plány, o kterých nic moc nevíme. Střídá se nám tu šest různých úhlů pohledu a každý z nich nám předává jen část příběhu. Teprve jejich složení nám dá kompletní obraz a odhalí vše, co se před námi autorka snažila schovat. Právě proto je kniha tak překvapivá. Jeden si nikdy nemůže být ničím jistý a neustále musí pochybovat, zda to jen není další z Kazových plánů. Nejednou jsem zadržovala dech hrůzou, abych nakonec zjistila, že je všechno úplně jinak, než se zdálo.

Kaz je zkrátka geniální a spolu s ním i jeho autorka. Není to ale jen Kaz. Nina, Inej, Jasper, Wylan i Matthias. Ti všichni si mě až neuvěřitelně získali, a ačkoliv je kniha čtivá a napínavá, byly to právě postavy, které mě bavily úplně nejvíce. Nemohla jsem si pomoct, ale ti lidi mi šíleným způsobem přirostli k srdci. Inej a Nina byly největší lásky. Čím dál více se mi přibližoval i Jasper. Kaze prostě nejde neobdivovat a Matthias? Ten byl v přítomnosti Niny úplně nejroztomilejší! Wylan byl jediný, který mě v prvním díle nijak zvlášť nezaujal a teď už vím, že to bylo především tím, že se mu dostalo úplné minimum prostoru. Teď ho měl mnohem více a i k němu jsem si tak konečně našla cestu.

Konec mi vzal dech. Chtělo se mi plakat smutkem a chtělo se mi plakat štěstím. Chtěla bych, aby mi autorka řekla mnohem víc a zároveň nechtěla, protože takhle ten konec dával perfektní smysl.

Zkrátka a dobře, pokud vám to ještě nedošlo – jsem nadšená. Neskutečně moc. Bavilo mě to od začátku do konce. Bavily mě postavy, bavilo mě nečíst o typických dobrácích a sluníčkovém světě. Právě to jsou totiž věci, které knihu činí natolik výjimečnou. Nemám co vytknout a nemám co dodat. Pět hvězdiček, to je jasné.

http://4.bp.blogspot.com/-c4RhF4pj5ow/U7W-PBgHAdI/AAAAAAAAAl0/I2dxj01hFDo/s640/Odd%25C4%259Blova%25C4%258D.png
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Albatros Media.

 Autorkou ilustrativního obrázku je Charlie Bowater - www.charliebowater.net.
6 komentářů u "[Recenze] Leigh Bardugo: Prohnilé město | Šest vran #2"
  1. Knížka už na mě čeká na poličce a já se nemůžu dočkat až začnu číst! ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím naprosto se vším, což řekla. Tahle kniha je prostě DOKONALÁ! Vážně škoda, že už je konec. Ale v nejlepším se má přestat. Jen doufám, že autorka napíše něco dalšího, díky čemuž se do tohoto světa budu moc vrátit. A snad se to bude podobat této sérii a ne Griše.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co jsem četla, tak autorka má s tímhle vesmírem ještě hodně plánů. Včetně třetího dílu Vran někdy v daleké budoucnosti... :D

      Vymazat
  3. Kaz je geniální, ale na konci prvního dílu mě lehce zklamal. Já si pokračování šetřím na horší časy. Teď bych asi nerozdýchala, co za zvraty si autorka připravila. No, i když kvůli tvé recenzi mám zase chuť si to přečíst hned.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně tvůj postoj chápu! Těch zvratů je tam fakt hodně. Nicméně neodkládej ji zas až moc dlouho, to si chudák kniha nezaslouží. :D

      Vymazat