[Recenze] Leigh Bardugo: Wonder Woman: Válkonoška | DC Icons #1

Název: Wonder Woman: Válkonoška
Série: DC Icons
Autor: Leigh Bardugo
Překlad: Magdaléna Stárková
Počet stran: 352
Nakladatelství: CooBoo [duben 2017]

Oficiální anotace: V budoucnu se z ní stane Wonder Woman, ale nyní je jen náctiletou Dianou a její boj teprve začíná… Diana touží ostatním bojovnicím Rajského ostrova ukázat, že je stejně silná jako ony. Když ale nastane den závodů, poruší zákon. Zachrání smrtelnou dívku Aliu, za což jí hrozí vyhnání z ostrova. Avšak Alia není jen obyčejná holka a její záchranou Diana ohrozila celý svět. Začíná tak velké dobrodružství, při kterém obě dívky čelí armádě nepřátel – smrtelných i nadpřirozených, kteří se snaží Aliu zničit. Jestli chtějí zachránit svět, musí bojovat bok po boku, aby odvrátily to nejhorší.

Diana není jako ostatní Amazonky, neprošla bitvou a svůj pobyt na Themiskyře si nemusela vysloužit. A fakt, že je ostrovní princeznou, jí situaci také moc neusnadňuje. Právě proto touží po tom, dokázat všem, kteří jí opovrhují, že i ona je hrdinkou, že i ona může dokázat velké věci.

Poté, co poruší veškerá pravidla a zachrání topící se dívku, se jí naskytne příležitost větší, než v jakou kdy doufala. Na svá bedra si vezme úkol s vědomím, že pokud zklame, nezpůsobí jen tragédii ve světe lidí, ale i zkázu jejích vlastních sester.

Do knihy jsem se nepouštěla s převelikými očekáváními, za což jsem ve výsledku byla moc ráda. Kdyby má očekávání sahala až do oblak, byla bych totiž zklamaná. Což je takové varování i pro vás – čekejte raději méně a vaše pocity z knihy budou nakonec o něco radostnější.

Prvních sto, snad i sto padesát stran mě to vážně moc nebavilo. Rozjezd byl zdlouhavý a akce málo. Zachraňovat to měly vtipné scény plynoucí z Dianiny neznalosti lidského světa, ale já se přiznám, že ohromná část z nich mě nedokázala pobavit tak, jak měla. Vás dost možná ale pobaví o něco více, a tak pro vás tahle část knihy bude o něco snesitelnější.

Pak se ale konečně akce dala poprvé do pohybu a od té chvíle to už bylo jenom lepší a lepší. Nebylo to akční po celou dobu, ale stačilo to k tomu, aby člověk vydržel napjatý. V některých chvílích jsem se ke svému překvapení do knihy začetla tolik, že jsem úplně zapomněla na všechno ostatní (a pak jsem jen zaskočeně zjišťovala, že jsem málem přejela svou stanici metra). Svádí mě to k tomu říct, že když jde o akci, autorka to prostě umí, v tom mi ale jedno brání – v některých z popisů, kdy šlo více či méně o život, jsem se prostě ztrácela a pro jednou si nemyslím, že by to byla úplně moje vina. Některé pasáže jsem musela číst několikrát, než jsem pochopila, co se tam teda vlastně děje, a co kdo udělal.

Na konci si autorka pro čtenáře připravila zvrat, ke kterému mám takový dvojí postoj. Na jednu stranu jsem byla v šoku. Na druhou jsem nechápala, jak je sakra možné, že mě to nenapadlo dřív.

„Není spravedlivé chtít po někom, aby žil jen napůl. Člověk nemůže žít pořád ve strachu. Buď věci ovládneš sám, nebo ovládnou ony tebe.“

Komiksoví hrdinové jsou prostě skvělá věc a je zajímavé pozorovat, jak se ze stránek komiksů přes filmy dostávají už i do knih z žánru young adult. V první knize téhle nové série si přečteme příběh Amazonky Diany, který se odehrál ještě před tím, než se stala slavnou superhrdinkou známou pod jménem Wonder Woman. Nápad na sérii, která pojednává o slavných hrdinech před tím, než se jimi stali, mi přijde naprosto skvělý. Zároveň si ale uvědomuji, že to je prostě obrovské sousto. Vykreslit charaktery i samotné prostředí tak, aby měl člověk pocit, že to k tomu všemu skutečně patří, nemůže být lehká záležitost.

V případě Diany se obávám, že se to Leigh tolik nepovedlo, ne pokud jde o charakter. Uznávám, že znám Dianu pouze ze dvou filmů, kde se zatím objevila, ale už ty mi stačily k tomu, abych si tuhle hrdinku neskutečně zamilovala. Ve Válkonošce mi u té Diany něco chybělo, ten autentický bad-ass prvek, který by z ní udělal hrdinku hodnou obdivu. Je ale pravda, že Dianě je v knize nějakých šestnáct sedmnáct a tak se její charakter ještě stále formuje a utváří. Nicméně i když si odmyslím, jak na mě Diana působila z filmů, u té knižní mi stále něco chybí.

Ono je třeba dodat i to, že ani druhá hlavní hrdinka Alia mi zas tak moc nesedla. Něco se mi na ní prostě nezdálo, nepřišla mi úplně přirozená a to je prostě problém. Z ostatních hrdinů stojí za zmínku zejména Nim a Theo, tihle dva se mi líbili o něco více, ale ani oni mě nějak výrazně neoslovili. A Jason mi nesedl už vůbec.

Nutno říct, že právě na charakterech a jejich vnitřních bojích autorka hodně staví. Obě protagonistky se potýkají s nelehkými situacemi pramenící z očekávání jejich blízkých, jejich schopností a hlavně z toho, kým vlastně jsou. Dalo by se říct, že obě dvě hledají samy sebe a své místo ve společnosti, ačkoliv na to každá jde úplně po svém. Celé je to hlavně o přátelství, ačkoliv lehká romantická linka nechybí ani tady. Upřímně si ale myslím, že kdyby se tady ta romantická linka vynechala, knize by to v nejmenším neuškodilo (anebo kdyby ty romantické náznaky probíhaly mezi jinými postavami).

„Co ale věděla Diana o smrtelnících a jejich lžích? Tápala ve tmě jejich světa a sbírala pouhé jiskry porozumění. Jen co pochopila jednu věc, ošklivě zakopla o další.“

Diana je skvělým symbolem feminismu. Leigh Bardugo se jejího potenciálu chopila a v knize poukazuje i na sílu žen a na to, že i ženy mohou být bojovnice, jak se sluší a patří. Diana je hlavně skvělým příkladem toho, že ne každá princezna potřebuje prince na bílém koni, který ji zachrání, tahle princezna se totiž dost dobře dokáže zachránit sama a ještě princi bez otálení nakope zadek.

Moje konečné vnímání knihy je trochu rozpačité. Na jednu stranu jsem se po překonání zdlouhavého začátku bavila a kniha mě dokázala upoutat. Zároveň ale prostě nemám pocit, že by mě příběh sám o sobě nějak výrazně nadchnul a ani postavy, které byly v knize velmi důležité, mi k srdci moc nepřirostly. Možná právě i to je důvodem, kvůli kterému pro mě kniha ve výsledku zůstává jen lehce nadprůměrnou četbou, kterou nemůžu ohodnotit na víc jak 3,5 hvězdičky.

Za poskytnutí ARC výtisku děkuji nakladatelství CooBoo.

3 komentáře u "[Recenze] Leigh Bardugo: Wonder Woman: Válkonoška | DC Icons #1"
  1. Krásná recenze. DC universum mám ráda, takže se na tuhle "sérii" postupně chystám, ale tak jak radíš, příliš neočekávám. :-) Celkově od beletrizace komiksových postav neočekávám nikdy moc a zatím to bylo vždy dobře. :-D Nejvíc se těším na Batmanáááá! :-D

2. Povedená recenze :) Na knihu se určitě chystám a očekávání mám taková střední :) Viděla jsem film Wonder Woman a ten mě bavil tak napůl. Tak se nechám překvapit, jaká bude tahle kniha :)

3. V posledních letech jsem si dost oblíbila hrdiny z komiksů, jak DC tak Marvel. Na Wonderwoman jsem zvědavá. Sice se většina recenzí v podstatě shoduje s tou tvou, ale stejně se těším. A kdyby nic jiného, je v knize alespoň plakát :D