Social Media

[Recenze] Dárek z pravé lásky

 
Název: Dárek z pravé lásky
Autor: Rainbow Rowell, Ally Carter, Holly Black, Laini Taylor, Matt de la Pena, Kiersten White, Gayle Forman, Myra McEntire, Kelly Link, David Levithan, Stephanie Perkins, Jenny Han
Překlad: Jana Montorio Doležalová, Ivana Svodová
Počet stran: 388
Nakladatelství: CooBoo [listopad 2015]

Oficiální anotace:
Jestli máte rádi vánoční příběhy, vánoční filmy, vánoční pořady v televizi a speciální vánoční díly vašich oblíbených seriálů a především, jestli máte vánoční antologie, pak se do téhle knížky rozhodně zamilujete. Dárek z lásky sepsalo dvanáct těch nejlepších autorů young adult knih a jejich redaktorkou se stala Stephanie Perkinsová, jejíž příběhy o Anně a dalších už dávno znáte. Takže se uvelebte někde, kde máte pohodlí, teď na vás čeká dvanáct důvodů, proč za dlouhých zimních večerů zůstat doma a zamilovat se nad stránky příběhů.
 
12 zimních políbení, 12 povídek od populárních autorů Young Adult literatury, to je soubor Dárek z pravé lásky, který pro nás sestavila Stephanie Perkins. Autoři nelenili a každý se snažil přijít s tím nejlepším, co dovedl, rozhodně se nemusíte bát, že se budou některá témata opakovat, ba naopak – každá povídka je úplně jiná a svá. Máme tu příběhy prostě a jednoduše o lásce, ale i příběhy o rodině a přátelství a najde se i nějaký ten s mystickými prvky.

Očekávala jsem, že celkově půjde spíše o průměrnou knihu – některé povídky budou úplně skvělé, jiné ujdou, ale další budou prostě nudné a nepovedené. Právě proto jsem byla velmi (mile) překvapena, když se ukázalo, že ze všech dvanácti povídek je tu jen jedna, o které mohu říct, že se mi vážně nelíbila.

Jasně, některé povídky jsou o něco slabší než jiné, nicméně rozdíl je asi takový, že některé jsou fakt dobré a jiné „pouze“ pěkné. Celkově je to hrozně roztomilé a milé a nejednou jsem se nad knihou musela pousmát, stejně jako jsem u některých povídek jen uznale pokyvovala, když jsem viděla, s jakou jedinečnou a originální myšlenkou autoři přišli.

„Pravidla lidem dodávají jistotu, ale můžou se změnit v odsouzení. Někoho odsoudit je jednoduché, Vaughne. Láska je těžší cesta a táta se pro ni rozhoduje každý den.“
- Kyblíky s pivem a Jezulátko, Myra McEntire

Nebyl tu nikdo, o kom bych měla potřebu říkat, že neumí psát. Na všech bylo vidět, že už mají leccos za sebou a psaní jim není cizí. Zároveň se jednotlivé styly nějak vzájemně nepřebíjely a přesuny od jedné povídky k druhé byly krásně plynulé.

Pokud bych měla vypíchnout jeden problém, který se vyskytoval častěji než ostatní, byly to začátky. Prvních několik stran bylo u nejedné z povídek výrazně slabší a člověk měl tendenci říkat si, že to asi nebude zas tak dobré, že to bude buď nudné, nebo divné. Nicméně autoři mě brzy přesvědčili o opaku a často se nakonec právě jedna z jejich povídek stala jednou z těch, které se mi líbily nejvíce.

Pokud jde o mé oblíbené povídky, jsou to snad téměř všechny. Přesto bych ale níže ráda vypíchla pár těch, které nad ostatními ještě trochu vyčnívají. Co mě trochu mrzí ale je, že tu není žádná povídka, která by mě doslova posadila na zadek. Ty nejlepší z nejlepších sice byly vážně moc dobré, ale pořád jsem měla pocit, že tomu něco málo chybělo k dokonalosti.

Jednou z nejlepších povídek se ukázala být hned ta první – O půlnocích od proslulé Rainbow Rowel. Ta vypráví příběh o čtyřech silvestrovských půlnocích a čtyřech půlnocích, které Mags strávila po boku Noela, svého nejlepšího kamaráda. Tahle povídka je strašně hezky provedená a já si hrozně zamilovala tu kompozici. Rainbow se na pár stranách podařilo zachytit čtyři významné roky a vývoj, kterým si hlavní hrdinové během svého dospívání procházejí, a to je něco obdivuhodného.

Opravdu hodně jsem se těšila na povídku od samotné Stephanie Perkins a její To je Yulský zázrak, Charlie Browne rozhodně nezklamal. Uznávám, že si mě tak trochu získala už zmínkou o Peanuts, ale i ten zbytek stál za to. Hlavní hrdiny a jejich budoucnost jsem už znala ze sbírky Letní dny a noci a teď jsem konečně zjistila i to, jak to vlastně všechno začalo. Stephanie je skvělá autorka a mě vážně hrozně moc mrzí, že jí v současné době nemá vyjít žádná další contemporary kniha.

Závěrečná povídka Dívka, která probudila snílka od Laini Taylor byla jedna z těch, o kterých jsem si na začátku myslela, že se mi moc zamlouvat nebudou. Přišlo mi to divné a přehnaně špatné. Jak ale autorka psala dál a začal se projevovat její záměr, zamilovala jsem si to. Povídka o dívce, která má v životě jen dvě možnosti a ani jedna z nich není dobrá, povídka o touze po svobodě a povídka o tom, co dokáže jedna zoufalá prosba o pomoc.

„Jestli svoje zklamání vyčerpám ještě před snídaní, co budu dělat po zbytek dne?“
- Dívka, která probudila snílka, Laini Taylor

Za zmínku stojí také Jenny Han a její povídka nazvaná Najdeš mě podle Polárky. Přiznám se, že tenhle kousek se mi strašně moc líbil až do chvíle, než skončil. Jenny totiž povídku ukončila vážně neskutečně otevřeně a já si přišla tak nějak okradená – no tak, jsou Vánoce! Snad si zasloužím vědět, jak to nakonec dopadlo, ne? Vím, že je to ode mě asi trochu nefér, ale nemůžu se kvůli tomu zbavit pocitu, že se autorce prostě jen nechtělo, věnovat povídce o trochu více času – jenže to samozřejmě dost pravděpodobně vůbec není pravda. Když já bych vážně moc chtěla, aby dopsala ještě pár stran…

No a ta jedna jediná povídka, která se mi nelíbila? Betlémská hvězda od Ally Carter. Ironií osudu tahle povídka vůbec nezačala špatně. Prvních pár stran bylo v pořádku, pak se ale začaly objevovat věci, které mi prostě nedávaly smysl a začalo to být vážně divné. Závěr tomu všemu nasadil korunu, byl přitažený za vlasy, naivní a absolutně nesmyslný. A fakt, že několik vážně divných věcí zůstalo taktéž nevysvětleno, tomu moc nepřidal.

Dárek z pravé lásky je vskutku výjimečný i po grafické stránce. Vezmete-li knihu do ruky, jako první vás pravděpodobně zaujme fakt, že strany jsou z boku růžové. Když ji pak otevřete, zjistíte, že každá strana má i roztomilé růžové lemování. Někomu to možná bude připadat otravné, jinému se to bude líbit a dalšímu to bude zkrátka jedno. Každopádně, pokud se vám to nelíbí, věřte, že u téhle knihy stojí za to, to prostě překousnout.

Celkově mám z knihy ohromnou radost. Je plná milých příběhů, skvělých a jedinečných hlavních hrdinů a vlídné zimní atmosféry. Kniha je úplně ideální na Vánoce, ale zaručeně vám udělá radost kdykoliv v zimě i mimo ni. Pokud budete potřebovat něco roztomilého, co vás zahřeje u srdíčka, rozhodně po ní sáhněte, nemáte co ztratit. Já knihu hodnotím čtyřmi hvězdičkami.

http://4.bp.blogspot.com/-c4RhF4pj5ow/U7W-PBgHAdI/AAAAAAAAAl0/I2dxj01hFDo/s640/Odd%25C4%259Blova%25C4%258D.png
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví MegaKnihy
3 komentáře u "[Recenze] Dárek z pravé lásky"
  1. Mně se taky nejvíc líbila povídka O půlnocích:). Super recenze:)
    Windy pink style

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Většinou mě povídkové knížky moc nezaujmou, s výjimkou Zaklínače mě zatím nenadchly. Ale zkusím dát Dárku z pravé lásky šanci a uvidím, třeba mě bude bavit :)

    OdpovědětVymazat
  3. Další z mnoha knih, kterou bych si ráda přečetla. A určitě přečtu, protože do ní přispělo mnoho mých oblíbených autorů. Snad brzy :)

    OdpovědětVymazat