[Recenze] Claudia Gray: Tisíc kousků tebe | Ohnivák #1

Název: Tisíc kousků tebe
Série: Ohnivák
Autor: Claudia Gray
Překlad: Zuzana Bičíková
Počet stran: 280
Nakladatelství: CooBoo [říjen 2017]

Oficiální anotace: Rodiče Marguerity Cainové jsou fyzikové. Díky nim vyrostla v prostředí odvážných vědeckých teorií. Nejpozoruhodnější z nich je poslední vynález její matky – jmenuje se Ohnivák a umožňuje pohybovat se mezi alternativními dimenzemi. Její otec je zavražděn a všechny důkazy směřují k Paulovi – oblíbenému výzkumnému asistentovi jejích rodičů. Vypadá to, že spáchal dokonalý zločin: Dřív, než začne policejní vyšetřování, prchá do jiné dimenze. S Marguerite však nepočítal. Ta sice neví, jestli by dokázala někoho zabít, ale je rozhodnutá to zjistit. S pomocí Thea, dalšího asistenta, pátrá po Paulovi v různých dimenzích. V každém světě, do kterého se dostane, potkává jinou verzi Paula, který ji vždy přiměje pochybovat o její vlastní vině a o jejích citech. Je odsouzena opakovat stejnou chybu znovu a znovu? V každé verzi sebe sama – vévodkyně v carském Rusku, sirotek vymetající kluby ve futuristickém Londýně, uprchlík před celosvětovou povodní na záchranné stanici uprostřed oceánu – se zaplétá do milostné aféry, která je sice nebezpečná, ale nelze jí odolat.

Představte si typické ráno, kdy se rozhodujete, co si vezmete na sebe. Nakonec se rozhodnete pro černé tričko. A v tu samou chvíli se vaše já v jiné dimenzi rozhodne pro to červené tričko. A tak je to se vším. Každé rozhodnutí, které učiníte, vaše já v jiné dimenzi rozhodne jinak. V důsledku toho existuje nekonečné množství dimenzí, které odráží každé rozhodnutí, každou možnost, každou kombinaci. Těžko se to představuje.

Přesně s touto teorií přišli rodiče Marguerite, slavní fyzikální vědci. A co víc, povedlo se jim sestrojit Ohniváka, zařízení, které člověku dovolí přesouvat se napříč těmihle dimenzemi.

Marguerite je ve svém životě plně spokojená. Vyrostla v milujícím prostředí plném fyziky, matematiky a mnoha odvážných i šílených teorií. Jenže pak je její otec zavražděn Paulem, výzkumným asistentem jejích rodičů, který následně zmizí v alternativní dimenzi.

Marguerite neváhá a společně s Theem, dalším z blízkých výzkumných asistentů jejích rodičů, se vrhá do neznáma, aby pomstila smrt svého otce.

Claudia Gray přichází s odvážným nápadem. Nekonečné množství dimenzí, nekonečné množství možností... Všechno se to, snad jako každé nekonečno, strašně těžko představuje. Autorce to ale dává skvělou možnost, jak čtenáře provést těmi nejrůznějšími a nejzajímavějšími místy i situacemi během jedné jediné knihy. A právě to je skvělé.

V rámci Tisíc kousků tebe navštívíte futuristický New York, carské Rusko i podvodní výzkumnou stanici. Všechny ty světy jsou originální, kouzelné, fascinující a mají co nabídnout. V některých se hlavní hrdinové zastaví jen na chvíli, v dalších toho ale prožijí daleko více. Hlavní hrdinové, stejně jako vy, čtenáři, nikdy netuší, kde se ocitnou a jak bude jejich život vypadat. Kniha je tak plná překvapení.

Kromě překvapení je tu ale také spousta záhad. Čím více toho Marguerite ví, tím je zmatenější, tím více odpovědí potřebuje a pochybuje o mnohém z toho, co doteď považovala za jisté. Stýská se jí po matce a sestře, které během pár dní přišly nejen o manžela a otce, ale i o Marguerite. Hodně také přemýšlí o Paulovi. Pořád úplně nechápe, jak ten Paul, kterého znala, mohl spáchat něco takového. Paul, který jí byl vždycky tak blízký. Paul o kterém si myslela, že by se do něj mohla zamilovat...

Marguerite by byla moc dobrá hrdinka, kdyby neustále nepřemýšlela o svých trablích s láskou. Theo nebo Paul? Koho vlastně chce? Milostný trojúhelník se tu dá tušit hned ve chvíli, kdy zjistíte, že její rodiče mají dva mladé asistenty, a čtenáři musí být téměř stoprocentně jasné, že se neplete. Bylo to otravné, fakt neuvěřitelně otravné. Jako pardon Marguerite, ale opravdu ti tohle přijde jako vhodná doba? Nemáš mít náhodou starosti trochu jinde? Chápu, že je to pro ni všechno matoucí, že je zrazena člověkem, kterému věřila, ale panebože, tohle bylo opravdu trochu moc.

Ono ani Theo nebo Paul na mě nikterak nezapůsobili. Theo mě po chvíli začal rozčilovat. Paul byl zase všelijaký a zároveň poněkud nijaký. Obě postavy měly charakter a zájmy, nicméně i přesto jsem z nich nějak necítila moc života. Hlavou mi ale vrtala především jedna věc – z čeho jsou oba tak nasvalení? Předsudky jsou špatná věc a já si to uvědomuji, oba navíc svým způsobem boří zaryté stereotypy o vědcích, ale opravdu mi není jasné, kde tihle dva geniální fyzikové k oněm svalům přišli. Paul to má prý z lezení po skalách, ale soudě dle toho, že měl zřejmě dost práce s výzkumem a studiem, fakt pochybuji, že by si na to nacházel zas až tolik času...

Nicméně čím si mě autorka naprosto získala a za co před ní smekám klobouk, tleskám ve stoje a skanduji její jméno, je fakt, že Marguerite dostala menstruaci. Ano přesně tak, menstruaci. A ještě v ne zcela příjemné a typické situaci. A já to miluju. Konečně totiž přišla kniha, která se netváří, že menstruace neexistuje a za to autorku prostě neuvěřitelně cením. Možná vám mé nadšení z takové věci přijde směšné, ale faktem je, že menstruace je součástí života žen a neměla by se vyhýbat ani knižním hrdinkám.

Abych autorku nechválila jen kvůli menstruaci, je nutné také říct, že jí to psaní jde fakt dost dobře. Její styl mi neuvěřitelně sedl, je takový lehký, díky čemuž se kniha fakt skvěle čte, vlastně je to celé neuvěřitelně čtivé. Pokud máte volný den, vsadím se, že pro vás nebude nejmenší problém přečíst knihu na jeden zátah. Jediné, co autorce v tomto ohledu moc nešlo, byly popisy milostných scén (čímž nemyslím sex, abychom si rozuměli). To jsem byla celá zmatená a netušila, co ti dva jako přesně dělají a jak si to představit. Pročítala jsem některé pasáže vícekrát, ale fakt jsem na to nepřišla.

A jaký je tedy můj konečný verdikt? Přečíst! Má to své mouchy, ale strašně mě to bavilo a už se nemůžu dočkat pokračování, kde by s trochou štěstí už nemusel být takový problém s otravným milostným trojúhelníkem. Zápletka je fakt super a příběh je plný nejrůznějších překvapení. Světy, ve kterých se ocitnete, jsou navíc vážně nápadité a moc dobře vymyšlené. Kniha si ode mě vysloužila čtyři hvězdičky.