[Recenze] Marissa Meyer: Iko | Iko #1

Název: Iko
Série: Iko
Autor: Marissa Meyer
Počet stran: 240
Nakladatelství: Egmont [listopad 2018]

Oficiální anotace: Křehké spojenectví Země a Měsíčního království je v ohrožení. Smečky zmutovaných vlčích vojáků, které stvořila královna Levana, se ani po její smrti nevzdaly a stále útočí na vše živé. Prostořeká androidka Iko se proto rozhodne vzít vše do vlastních rukou a dopadnout jejich vůdce. S nelehkým úkolem jí pomáhá pohledný palácový strážce, který brzy přiměje Iko přehodnotit vše, co dosud věděla o věrnosti, lásce a své vlastní lidskosti.

Vzpomínáte na geneticky upravené vlčí vojáky, které Levana poslala na Zemi, aby zadupali jakýkoliv odpor lidstva? Po Levanině porážce jich na Zemi spousta zůstala a pár měsíců po Cindeřině korunovaci začali způsobovat problémy a napadat lidi. Mírová dohoda mezi Měsícem a Zemí visí na vlásku. Jejich porážka a deportace zpátky na Měsíc není snadná a těžko se hledá osoba, kterou by Cinder mohla na Zemi vyslat, aby tím neporušila žádnou smlouvu. A tak se tohoto úkolu rozhodne zhostit Iko.

Iko nás vrací do světa Měsíčních kronik ve zcela nové formě. Komiksové zpracování s kresbami Douga Holgatea dokazuje, že ve světě Marissy Meyer zůstalo ještě spousta nedořešeného. V komiksu se vrátí všechny naše oblíbené postavy, některé se objeví vícekrát, některé méněkrát, všechny ale dostanou prostor pro to, abychom nad nimi mohli nadšeně a dojatě vzdychat a usmívat se vtipným situacím, do kterých se dostanou.

Vypravěčkou celé knihy a také tou, která tenhle příběh táhne, není nikdo jiný než Iko, Cindeřina androidka a hlavně nejlepší kamarádka. Iko zas a znovu dokazuje, že není obyčejný android a my zjišťujeme, že o své odlišnosti přemýšlí víc, než jsme mohli tušit. Nezapadá mezi ostatní androidy, ale není ani člověk – kdo tedy je? A jak moc jsou její emoce skutečné?

Úkol, do kterého se Iko pouští, není snadný, nicméně Iko se do akce vrhá s plným nasazením. Už má za sebou mnoho úspěchů, ji ale daleko více trápí neúspěchy – vlčí mutanti, kterým se při jejích zátazích přeci jen povedlo utéct. Brzy si také uvědomí, že už jde o víc než jen o snahu zbavit Zemi problémů, které na ni Levana zatáhla, celé se to pro ni totiž stalo tak nějak více osobním.

O dobrodružství je dobře postaráno, ale z knihy jde cítit i mnoho dalších věcí, které se pravděpodobně dříve či později začnou hlásit o slovo a čtenář už teď může odhadovat zárodky budoucích problémů.

Kromě starých známých postav se seznámíme i s novými. Tressa, komorná Cinder, sdílí s Iko lásku k módě a společnými silami se jim daří držet Cinder dál od montérek. A pak je tu Liam Kinney, Tressin poněkud nevrlý starší bratr, který patří mezi Cindeřiny nejspolehlivější osobní strážce. Obě tyhle postavy nedostanou zas tak moc prostoru, ale je ho dostatek pro to, abychom mohli odhadnout, že v dalších dílech je pravděpodobně poznáme ještě o něco lépe.

Komiksové zpracování v odstínech modré je mi daleko sympatičtější, než kdyby bylo obyčejně černo-bílé. Postavy jsou vyobrazeny jednoduše, přesto se Holgateovi skvěle podařilo vystihnout jejich povahy a emoce. Hlavně ale konečně vím, jak si mám představovat vlčí vojáky, to mi totiž při čtení původní série nebylo úplně jasné a měla jsem strach, abych si je nepředstavovala špatně.

Pokud jste původní sérii nečetli a přemýšlíte o Iko, neměli byste být úplně ztracení, Iko totiž rekapituluje zásadní události celé série a příběh je dobrý sám o sobě. Nicméně sama za sebe vám doporučuji, nejprve dát šanci Měsíčním kronikám, jednak vám jejich znalost dovolí, lépe si komiks užít a jednak je to prostě naprosto boží a neumíte si představit, o kolik přicházíte, když jste ji ještě nečetli.

Iko si zamilujete. Je to rychlá četba na jedno odpoledne, do které se ale ponoříte natolik, že ji nebudete chtít odložit, dokud neskončíte. A když skončíte, budete vážně nutně potřebovat další díl. Je to skvělé, úžasné a fakt neuvěřitelně roztomilé. Pokud patříte mezi skalní fanoušky Měsíčních kronik, tohle si prostě nemůžete nechat ujít. Komiksové zpracování dodává celé sérii zcela nový rozměr a je to prostě skvělé.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Albatros Media.